Bu sene 2. Sınıf şantiye stajımı
Park Teras Beylikdüzü inşaatında yaptım. Ben staja başladığım sırada A Blok da
kazık işlemleri devam ediyordu. B Blok da ise otoparkın 1. Katı bitmişti. Binanın
yapı malzemesi betonarmedir. Döşeme olarak da kaset döşeme kullanıldı. Kaset döşeme
kullanılmasının asıl sebebi ise büyük açıklık geçilebilmesidir. Bu staj
sayesinde okulda öğrendiğim bilgileri deneyimlerek gözlemledim. Bu açıdan staj
çok yararlı oldu. Ayrıca çok da eğlenceli bir staj oldu.
1. Gün
1. Gün
İlk gün çok heyecanlı bir biçimde
şantiyeye gittim. Şantiyeye gittiğimde beni mimarımız Kaya Bey karşıladı. Kaya
Bey beni şantiye şefimiz ve öteki stajyerlerle tanıştırdı. Daha sonra bize
katılan güvenlik şefi nelere dikkat edilmesi gerektiğini anlattı. Hep beraber
şantiye alanını keşfettik ve çalışanlarla tanıştırdılar. Kimin görevinin ne
olduğunu, nerede çalıştığını öğrendim.
Donatıların isimlerini ve ne işe yaradıklarını öğrendim.
Donatıların isimlerini ve ne işe yaradıklarını öğrendim.
Dilatasyonun büyük bölgelerin
deprem anında sıkışıp kırılmalarını önlemek amacıyla bölgeler arasında
bırakılan boşluklar olduğunu ve minimum 5, maximum 20cm olup şantiyemizde 5cm
olarak belirlenmiştir. Dilatasyon boşlukları temelde bulunmalıdır çünkü sadece
statik olarak üst katlar kırılmaya maruz kalır.
Pas payı betonun dışı ile donatı
arasındaki mesafedir. Şantiyemizde yaklaşık olarak 2.5, 3cm’dir.
Filiz Donatı: kolon, perde,
döşeme ve kirişlerde betonarme içine saplı devam eden, betonarme içine saplı
devam eden, betonarme elemanındaki donatıların bağlanabilmesi için bırakılan
donatılardır.
Montaj Donatısı: kolon ve
perdelerde filiz donatısına bağlanan elemanın dik durmasını sağlayan boyuna
donatılardır.
Çiroz Donatı: kolon perde ve
kirişlerde karşılıklı donatıları bağlayıp mesafeyi sabit tutmaya yarayan
donatıdır. İki ucu kancalı ya da bir ucu kanca bir ucu gönye olabilir.
(kanca:45°, gönye:90°)
Etriye Donatısı: sistemin
bozulmasını, demir iskeletin ayrılmasını önler.
Uçları 135°’dir. Kesme kuvvetine karşı koyar.
Tevzi: perdede kullanılan ve
perdenin bir bütün olarak durmasını sağlayan donatıdır.
Sehpa Donatı: kolon, perde ve
döşemelerde ölçülerin tutması için kullanılan destek donatılarıdır.
Pilyeli donatı: döşemelerde
kullanılan üstü çekmeye kuvvetine, altı basmaya basma kuvvetine çalışan
donatılardır.
İlave Donatısı: kiriş kolon
birleşiminde kullanılır.
Boğaz Etriyesi: kolon ve kiriş
birleşimindeki etriyedir.
11.08.15-Salı
Kirişler kontrol edildi.
Donatıların sayıları ve kalınlıkları kontrol edildi. Kullanılan araçların isim
ve görevleri öğrenildi. Beton dökebilmek için kolon kalıpları takıldı ve
kolonlar teslim alındı. Kazık işlemi devam etti. Drenaj döşeme işlemi yapıldı.
Drenaj döşeme işlemi sırasında
drenaja keçe sarıldı bunun nedeni gelen suyu keçenin emmesi ve drenajın
etrafındaki deliklerden içeri suyun yollanmasıdır. Daha sonra üzerine de mıcır
dökülerek drenajın üzerine gelecek şeylerden zarar görmesi engellenmiştir.
12.08.15-Çarşamba
Mekanikçi geldi. Giderlerin
yerleri belirlendi. Pis su ve yağmur su hattının birbirinden farklı olduğu ve
pis su hattının direk aşağı indirilip(asma tavana) oradan dışarıya eğim
verilerek atıldığını öğrendik. Eğimin min. %1 olabildiğini ve üzerlerinin ne
ile kapatılacağı belirlendi. Eğer üzerleri direk toprak ile kapatılırsa pimaş
hasar görebileceğinden mıcır atılarak bu sorunun çözülmesine karar verildi.
Haritacının makinesinin bozuk
olmasından dolayı üzerine temel gelmeyen 3 kazığın yerini metre ile ölçerek
bulduk.
B bloğunda perde duvarın
kalıpları hazırlandı. Kalıplar hazırlanırken playwoodlarkullanıldı. Yere
5x10cm’lik takozlar çivilenerek kalıpların konumlanabilmesi için sınır
belirlendi. Kolon donatılarına konulmuş olan mesafe tutucular ve su terazisi
sayesinde kalıpların düzlüğü kontrol edildi. Kolonlar montajlanmadan önce
yağlandı ki beton kuruduktan sonra kalıplara yapışmasın. Kalıpların birbirini
tutması için tairot demirleri takıldı. Daha sonra beton dökülüp kurumaya
bırakıldı.
4. . 4.Gün
13.08.15-Perşembe
B blokta -3.80 kotu kaset
döşemesi ana kirişleri donatı kontrolü yapıldı.
A Blokta ise haritacı ile beraber
yeni kazık yerleri gösterildi. Perde duvarın dökülen betonu kurudu ve kalıpları
çıkartıldı. Nervür kirişlere başlanıldı. Etriyeler takılmaya başlandı.
Şantiyemizde yapılan yapı çarşı
olarak kullanılacağından dolayı büyük açıklık geçmeli. Büyük açıklık
geçebilmesi için de kaset döşeme kullanılıyor. Çünkü kaset döşeme yükü daha
fazla alabilir.
Şantiyemizde çapı 65-80cm
ortalama 12m derinlikte toplam 366 tane kazık yapılacaktır. Bunlardan yaklaşık
250 adedi yapılmış olup stajıma başladığımda geri kalan kısmına devam
edilmekteydi.
Kazıklar için gücü 24Ʈ olan halatlı
kazık açma makinesi kullanılmaktadır. Bu makine avger denilen başındaki
parçayla yaklaşık 1m derinliğindeki toprağı çıkartabilir. Bu işlem defalarca
yapılıp yaklaşık 6m derinliğe ulaşıldığında ilk kalıp takılır. Kalıp takılırken
su terazisi ile kalıbın düz olup olmadığı kontrol edilir. Daha sonra diğer 6m
için kazılıp sağlam tabakaya ulaşıldığında diğer 6m’lik kalıp da takılıp 12m
derinliğe inilmiş olur. Bu işlemden sonra hazırlanan fretli kolon
yerleştirilir. Daha sonra C35 sınıfı (projede belirlenen) beton 12m
uzunluğundaki huniye benzeyen tiremi borusuyla kazığın içine dökülür. Tiremi
borusunun burada kullanılmasının nedeni hattın çok uzun olması ve zeminin sulu
olup betonun sadece üst kısmını su ile birlikte yükselmesini sağlayıp alt
kısımların su ile temasını keserek betonun dayanımını düşürmesini
engellemektedir. Beton dökme işlemi tamamlandıktan sonra hiç bekletmeden
kalıplar çıkartılır. Kazıkların betonu donduktan sonra da üst kısımlar suya
maruz kalıp dayanımı düşürdüğü için kırılır. Daha sonra döşemeye başlanırken
kazağın donatıları döşemenin donatılarına bağlanır.
15.08.15-Cuma
Eksik filiz demirleri için beton
delinir. Temizlenir. Epoksi ile doldurulur.
Rampaya perde yapılıp
doldurulmasının sebebi kalıbın 0 kotuyla birleştiği yerde yer olmaması.
Aşağıdan bakınca ışık görmemek
gerekiyor kalıp aralarında yoksa betonun şerbeti aşağıya akar.
Çatının geldiği kolonlar daha
kalın çünkü çatıyı taşıyor.
Döşeme Kalıbının Yapılışı:
Kolon ve perde betonları
döküldükten sonra sıradaki işlem döşeme kalıbının yapımıdır. Şantiyemizde iki
kolon arasında 9m civarında mesafe olup aralığın geçilebilmesi için projede
kaset döşeme yapımına karar verilmiştir. Döşeme imalatı yapılırken öncelikle
iskeleler dizilir. İskeleler arası mesafe 120cm olup iskele başlığına doka adı
verilen I profil ahşaplar yerleştirilir. Bu ahşapların bitiş noktasından
üzerlerine 10*10lar ve bunun üzerine de playwoodlar çakılır. 10*10’ların
bırakılma aralıkları 40 cm civarında olup özellikle kaset döşeme kalıplarının
bitim noktasında olmalılardır. Çünkü bu sınırlar beton dökümü esnasında en
fazla yük alan nokta olup sağlam bir şekilde desteklenmelilerdir. Döşeme
yüksekliği projede 3m olup bu yükseklik iskele başlığını döşeme sökümü esnasında
sıkışabileceği gerekçesi ile 3,15 metreye yükseltilmiştir. Bu yükseklik
içerisinde iskele yüksekliği 248 cm’dir. 10*10 ve playwood yüksekliği toplan 12
cm, döşeme yüksekliği 55 cm olup toplam 315 cm’dir.
Drenaj Hattı: şantiyemizde yeraltı suları ve yağmur
sularının yapıya verebileceği zararlardan korumak için drenaj hattı yapımına
karar verilmiştir. Bunun için 3 drenaj hattı planlanmış olup bunların ikisi A
blokta, diğeri ise B blokta yer almaktadır. Bu drenaj hattı için A bloğun
çevresinden ve B bloğun ise çevresinden keçe ile sarılı delikli 20 cm çapında
borular kullanılmaktadır. Bu borulara düşük bir eğim verilerek akış olması
sağlanır ve akan sular şantiyemizdeki 3 drenaj hattına gider. Buradan ise kanal
açılarak su dereye verilir. Drenaj hattının boruları üzerine yaklaşık 40 cm
yüksekliğinde mıcır (agrega) dökülür. Mıcır drenaj hattına destek vermiş olup
suyun geçişine yardımcı olur ve boru ile birlikte suya yön verir. Ayrıca mıcır
toprağın borulardaki delikleri kapatmasını önler ve su geçişine yardımcı olur.
Bodrum kattaki otoparktan
kaynaklanan suların çıkışı da bu drenaj hattına verilmiştir. Pis su hattı ayrı
bir hattır, drenaj hattı ise yağmur suyu, yeraltı suyu ve otoparktan çıkan
suları kapsamaktadır.
17.08.15-Pazartesi
Şantiyemizde CS35 türü beton
kullanılmaktadır. CS35 sınıfı beton metrekaresinde 3500 ton yük taşıma
kapasitesine sahiptir.
Bugün hafta sonu bitmiş olan
nervür kirişlerde sonra bir sonraki aşama olan beton dökümü gerçekleşti. C35
sınıfı beton yaklaşık 900metrekare hacminde 2000 metrekarelik alana
dökülmüştür. B blok -6,65 kotuna dökülmüştür. Döşeme betonu beton dökülmesi
esnasında vibratör yardımı ile boş kalan yerler ve köşe kısımlarda beton
doldurulur. Beton işlemi bittikten sonra perdah yapılarak beton yüzeyi
düzleştirilir. Ek olarak helikopter ile beton tamamen düzleştirilip kurumaya
bırakılır.
Kiriş ve perdelerin kalıbı hazırlanırken 10*10’luk takozlar 40 cm arayla konur.(düşey) Yatayda 90 cm 100 cm olur. Malzemenin eski ya da yeni olmasına göre aralıklar değişir. Temel drenaj levhası ile çevrildi. Bunun sebebi ek su yalıtımı koyarak temeli korumaktadır. 2000 metrekare olan 1 haftada kalıp bitti. Döşeme kalıbının yükseldiği ölçüldüğünde döşemenin ortası ile kenarı arasında yaklaşık 4-5 cm fark vardır. Bu fark kalıbın yamuk olmasından kaynaklanmayıp, alt katın döşemesinin suyun akışına yön vermek için bıraktığı eğimden kaynaklanmaktadır. Bu eğim döşemenin kenarı ve ortası arasında bu kadar yükseklik farkına neden olur.



Kiriş ve perdelerin kalıbı hazırlanırken 10*10’luk takozlar 40 cm arayla konur.(düşey) Yatayda 90 cm 100 cm olur. Malzemenin eski ya da yeni olmasına göre aralıklar değişir. Temel drenaj levhası ile çevrildi. Bunun sebebi ek su yalıtımı koyarak temeli korumaktadır. 2000 metrekare olan 1 haftada kalıp bitti. Döşeme kalıbının yükseldiği ölçüldüğünde döşemenin ortası ile kenarı arasında yaklaşık 4-5 cm fark vardır. Bu fark kalıbın yamuk olmasından kaynaklanmayıp, alt katın döşemesinin suyun akışına yön vermek için bıraktığı eğimden kaynaklanmaktadır. Bu eğim döşemenin kenarı ve ortası arasında bu kadar yükseklik farkına neden olur.
18.08.15-Salı
Beton sulandı. Kazık çakma işlemi devam etti. (A Blok) A
bloktaki kazıkların bitmesine 12 adet kaldığı için grobeton siparişi verilmesi
gerekiyordu. Grobeton hesabını ben yaptım. 200metrekare grobeton gerekti.
Donatı Kontrolü: filiz, çiroz, montaj, etriye, tevzi ve sehpa
donatılarının sayısı aralıkları ve kalınlığı kontrol edilir.
Kolon, kiriş, perde, döşeme
ölçüleri kontrol edilir. Donatıların temiz beton tutmamış korozyona uğramamış
olup olmadığı kontrol edilir. Kolon ve perdelerin içinin temiz taş dolmamış
oluşuna dikkat edilir. Pas paylarının takılıp takılmadığına dikkat edilir.
Pas payının tutup tutmadığı
kontrol edilir. Çirozların kanca ve gönyelerine dikkat edilir. Bir kanca, bir
gönye şeklinde ilerlemesi sağlanır.


19.08.15-Çarşamba
Donatı kontrolleri yapıldı. Eksik
donatılar şefe bildirildi ve yapılması gereken yapıldı. Beton sulandı. Bir
taraftan donatı takma işlemi devam ederken
öteki taraftan da takılan ve kontrol edilmiş olan kolonlara kalıp işlemi
başlamış oldu. Kazık işlemi de aynı zamanda devam etti.
Kalıp hazırlanırken 10*10luk
takozların üzerine playwood çakılır. Daha sonra pah çıtası takılır. Betonun
köşesini yamuk şeklinde yapmak için takılır. Bunun sebebi ise darbeye karşı
korunum sağlamaktır.
20.08.15-Perşembe
4 adet kolon ve perde teslim
alındı. Şakül ile kontrol edildi. Temel kapatıldı. Toprak döküldü. Toprak
dökülürken topraklama işlemine dikkat edildi. Her katta ve temelin etrafında
olan topraklama teli bakır bir levhaya bağlanarak siyah toprağa gömüldü.
Diğer tarafta A Bloğun kazıkları
bir önceki gün bittiğinden dolayı bugün binanın altından geçecek olan diğer 2
drenaj hattı açıldı ve keçe ile sarılmış olan drenaj borusu %2 eğim verilerek
yerleştirildi. Üzeri mıcır ile kapatıldı.
Otoparkın rampasına başlanıldı.
Rampaya eklenilecek sağlamlaştırma amaçlı perdenin yeri belirlendi ve doldurmak
için çalışmalar başladı. İpler yardımı ile eğim belirgin hale getirildi.
Donatılardan önce kalıbı konuldu. Ertesi gün donatılarına başlanılmaya
hazırlandı. Donatıların bitmiş ama kalıpları yerleştirilmemiş olan kolon ve
perdelerin donatı kontrolü yapıldı. Eksik olan pas payları ve donatılara
müdahale edildi ve eklenildi.
21.08.15-Cuma
Kolon ve perdelerin donatı
kontrolü yapıldı. kapılar takıldı. Toprak perdesinin doldurulması devam edildi.
2. Rampanın kalıbı hazırlandı.
Metraj hesabı yapıldı. P2, P3, P5
perdelerinin tayrot demirleri 50cm arayla yerleştirilir. 10*10luklar da 50 cm arayla yerleştirildi. Kalıbın içindeki
takozlar kalıp içeri girmesin diye tayrot ve kelebek ise kalıp dışarı düşmesin
diye vardır.
Nivo-mira kullanımı: mira bilinen
metredir. Nivo düz bir yüzey görüntüsü sağlaması için kot ölçümlerinde
kullanılır. Bunun için nivo sabit olarak arazide düz bir yere kurulup Mira ise
kot farkı istenen yerlere götürülüp bırakılarak bu iki mesafey arasındaki kot
farkı ölçülür. Kat yükseliğinin temel yüksekliğinin, grobeton yüksekliğinin,
beton döküm esnasında yüzeyin düz olması için veya yüzeye belli bir eğim
verilmesi için kullanılır.
Nivo-Mira kullanılarak yüzeyin
düzlüğü ayarlandı ve yüzey grobetona hazırlanıldı.(A Blok) Tesviye yüzey
verilmiş oldu.
24.08.15-pazartesi
Dış perdelerin donatıları yapılıp
kalıpları çakıldı.
Tesviye yüzeyi oluşturulmaya
devam edildi.
Perde donatıları kontrol edildi.
Rampa donatıları kontrol edilmeye
devam edildi.
25.08.15-Salı
Dış perdelerin kalıbının
takılmasına devam edildi.
A Blok grobetonu döküldü. 300
metreküp beton döküldü.
Mastar çekildi. Mastar düz olması
için yavaş yavaş çekilir.
26.08.15-Çarşamba
Rampa betonu döküldü.
Döşeme kalıbı yapımına başlandı.
Döşeme kalıbı yapımı için alt kattaki döşeme kalıpları sökülüp üst kata
yerleştirildi. Ancak bu yapılırken alt kattaki kirişlerde ve döşemelerde
destekler verilip sonra kalıplar söküldü.
Kirişlerde iskeleler sökülmeden
önce kirişin ortasına bir direk atılıp sıkıştırılır. Daha sonra yanındaki
iskeleler sökülür. Bu işlemlerden sonra kirişin 1/3ü uzunluğundan 2 tane direk
atılarak sıkıştırılır. Sonrasında ise ortasındaki direk sökülür. Döşemelerde de
aynı şekilde ikişer direk atılır. Ayrıca 1 hafta sonraki döşeme betonu dayanımı
32mpo çıkıp istenilen dayanımda olmadığı için dikkat edilir. Eğer dayanım
önemli ölçüde düşük olsaydı iskeleler sökülmeyip bir süre sonra tekrar kontrol
edilerek istenilen dayanıma yaklaşıldığında sökülecekti. Döşeme
betonunun(numunesinin) dayanımının düşük olma nedeni ise betona fazla su
katılmış olmasıdır.
Bütün kalıplarda beton dökülürken
sızıntılara, boşluklara, kalıbın eğilmesine, patlamamasına dikkat edilir. Bu
durumlarda anında müdahale sağlanır.
Rampa betonu dökülürken rampanın
üst katında tam bitiş noktasında arabaların geçerken özellikle tekerlek yüksekliği
düşük arabaların altının yere çarpmaması için rampanın üst tarafına şişkinlik
verilir.
Rampanın alt tarafında ise
tekerlek yüksekliği düşük olan arabaların ön tarafını öne çarpmaması için beton
döküldüğünde kavisli bir bitiş sağlanır.
Dış perdelere yalıtım malzemesi
sürülmeden önce perde sulanır çünkü bu durumda yalıtım malzemesi su sayesinde
daha derinlere gidebilir. Böylece yalıtım daha sağlıklı olur.
14. Gün
27.08.15 – Perşembe
Üst döşemenin kotu alındı. Alınan kotlara göre iskeleler ayarlandı. Asansör boşluğunun yeri belirtildi ve kazılmaya başlandı. İskelesi kurulan kısımların kalıpları takıldı.
15. Gün
28.08.15 – Cuma
Üst döşemenin kotu alındı. Alınan
kotlara göre iskeleler ayarlandı. Asansör boşluğunun yeri belirtildi ve kazılmaya
başlandı. İskelesi kurulan kısımların kalıpları takıldı.
31.08.15 – Pazartesi
Kalıp kontrolü ve donatı kontrolü
yapıldı. Döşeme kotu alındı. Nervür ve kiriş donatıları döşenmeye devam edildi.
Eski kalıpların sökülmesi bitti. Projeden düzeltilmesi gereken yer AutoCad
üzerinden düzeltildi.
17. Gün
01.09.15- Salı
AutoCad’de düzeltilmesi gereken
çizimler düzeltildi. Nervür kirişlere devam edildi. Yapı Denetim ile beraber
donatı kontrolü yapıldı. Merdivenin kalıpları yapıldı.
Büyük açıklık olduğu için
gönyeler 50 cm’den az olmamak zorunda.
18. Gün
02.09.15- Çarşamba
Donatı kontrolü yapıldı. Eksiler
tamamlandı. Hasır donatı eklendi ve tamamlandı. Mesafe tutucular takıldı.
Merdivenin donatılarına devam edildi. Dış duvarın donatıları takıldı.
19. Gün
03.09.15- Perşembe
Döşeme donatılarının son
kontrolleri yapıldı. Merdiven donatıları monte edildi. Kule vincin olduğu yerde
betonun kesilmesinin sağlanması için tel konuldu. Teleskop çubukları (dikme)
dikildi. Tayrot deliklerinin olduğu yerde etrafı hilti ile kırıldı ve yalıtım
malzemesi sıkıldı. Temel kalıbı tek tek konuldu. Donatıların demirleri yapılan
etriyelerin kopan kısımlarına tekrardan bağlandı. Denetim sırasında eksikler
iletildi.
04.08.15- Cuma
Beton döküldü. Asansör boşluğunun
donatıları tamamlandı. Ve betonu döküldü.
İskeleler döşeme kalıplarını
oluşturmak amaçlı kullanılırlar. Şantiyemizde kiriş açıklıkları yaklaşık 9
metre olup bu açıklığı geçebilmek için kaset döşeme yapımına karar verilmiştir.
Kaset döşemeler oluşturulurken ilk önce iskeleler dizilir. İskelelerin
dizilmesinde şu adımlar izlenir.
Şaseler
120 cm aralıklarla tüm döşemeye dizilir. Kirişlerin olduğu yerlerde ise bu
açıklık mecbur olarak daha fazla olup bu durum kirişlerin devamında aralık 120
cm’den daha az bırakılarak statik anlamda çözüme gidilir.
Şaselerin üzerine kollar, kolların ucuna dört
kollu başlıklar takılır. Bu başlıkların döşeme yüksekliğine göre yüksekliği
ayarlanır. Bunun için Nivo-Mira ile kotlar verilir. Projemizde döşeme
yüksekliği 3m olup bu değer kalıpların başlıklarının sökülebilmesi için
3,15m’ye çıkarılmıştır.
Başlıklara
boyu 20 cm uzunluğunda olan dokalar yerleştirilir. Bu dokaların üzerlerine
10*10’lar, 10*10’ların üzerine ise kalıplar ve playwoodlar yerleştirilir.
Bunların ölçüleri sırasıyla 228cm(iskele
uzunluğu)+20cm(doka)+10cm(10*10’lar)+2cm(playwood)+55cm(kalıp)=315cm olmalıdır.

Öncelikle paylaştığın bilgiler için teşekkür ederim fakat bazı fotoğraflarda işçilerde baret,eldiven ve şantiye ayakkabısı yok.
YanıtlaSilO fotoğrafları kaldırırsan daha iyi bir izlenim bırakmış olursun..